Op 20 juni 1837 besteeg koningin Victoria de troon. En daar bleef ze tot 22 januari 1901. Maar wie is deze vrouw eigenlijk? En hoe was het leven toen als de regent van Groot-Brittannië? In de nieuwe serie Victoria zien we het allemaal.

Let op: kan spoilers bevatten!

Victoria gaat over niemand minder dan koningin Victoria in haar jonge jaren. De hoofdrol wordt vertolkt door Doctor Who-ster Jenna Coleman, die de standvastige koningin prachtig vertolkt. De serie toont een sterke vrouw van achttien, die ondanks haar titel en kracht ook gewoon een meisje is dat niet altijd even zeker is.

De eerste aflevering van deze kostuumdrama begint met Victoria, of Alexandrina Victoria zoals ze toen nog heette, die te horen krijgt dat haar oom overleden is en zij de troon gaat bestijgen. Maar pas vanaf het moment dat ze zegt “Vanaf nu wil ik Victoria genoemd worden” – pauze – “Queen Victoria” ga je echt van haar houden. Want hier staat niet zomaar een klein meisje dat beschermd is opgevoed door haar Duitse moeder en haar vervelende vriend, maar een sterke regent die weet wat ze wil.

Coleman blijkt meer dan perfect bij de rol te passen, ondanks haar verleden als het grappige meisje dat ze in Doctor Who speelde. Ze toont precies hoe wild Victoria van binnen eigenlijk was, maar hoe kalm en standvastig ze tegelijkertijd ook kon zijn.

Romantiek

De serie blijkt vanaf aflevering één ook al flink wat romantiek te bevatten, al past die misschien helemaal niet bij de tijd waarin het speelt. De vonken tussen Victoria en Lord Melbourne (“Em”), gespeeld door Rufus Sewell, spatten er vanaf. Iets dat in die tijd misschien niet gebeurd was. Maar dankzij het sterke acteerwerk is het volledig geloofwaardig en kun je eigenlijk niet anders dan hopen dat ze bij elkaar komen.

Victoria ~ S01E05
Lord Melbourne
Lord Melbourne. Bron: ITV

Minpunt van de serie lijkt tot nu toe het deel over de bedienden. Net als in het populaire Downton Abbey worden deze karakters ook in Victoria gevolgd. Dat levert soms wat mooie momenten op (“Je bent in ieder geval Engels. Er zijn genoeg Duitsers in het paleis”), maar over het algemeen trekt het je meer uit het verhaal van de serie. We hadden ook prima zonder deze scènes kunnen leven. Sterker: het verhaal van Victoria is vele malen interessanter dan die van haar bedienden en we blijven liever bij de koningin hangen.

Maar Victoria is over het algemeen gezien nu al een sterke serie die je meesleept in het verhaal van deze koningin en iedereen om haar heen. Laat aflevering twee maar komen!

Victoria is nog niet op de Nederlandse televisie verschenen, maar wel een maand lang gratis te bekijken via iTV.

RECENSIEOVERZICHT