Dames en heren, she’s back! Na twaalf jaar niets over de geliefde Bridget Jones is ze terug van weggeweest, met een baby. Renée Zellweger besloot haar Britse accent nog eens af te stoffen en opnieuw de rol in te duiken. Wij kunnen daar maar één ding op zeggen: Renée, bedankt!

Let op: kan spoilers bevatten!

Voor wie Bridget niet kent: deze dame is stuntelig, met enige regelmaat onzeker, onhandig, nooit op het juiste gewicht, trekt de verkeerde kleding aan en zegt altijd wat je niet moet zeggen. Kortom: een antiheld. Maar dan wel één waar we allemaal van houden, want vrijwel iedere vrouw (en man) voelt zich wel eens als Bridget.

In de eerste twee films, Bridget Jones’s Diary en Bridget Jones: The Edge of Reason, zien we hoe de Britse dame op zoek is naar haar ware liefde en hoe ze hem kan houden. Maar nu is Bridget 43, single en kinderloos. What else is new? Een paar dingen eigenlijk: ze heeft zowaar een goede carrière én ze heeft haar streefgewicht bereikt. Maar ondanks deze successen, blijft Bridget altijd Bridget en gaat het natuurlijk snel weer fout.

Dat begint met twee goede dingen. Bridget gaat met een vriendin naar een festival en ontmoet daar Jack (Patrick Dempsey). Na een wilde nacht samen schaamt Bridget zich dood en schiet ze snel de tent uit. Een week later wordt haar peetkind gedoopt en ziet ze haar oude vlam Mark Darcy (Colin Firth) weer. Opnieuw vindt er een wilde nacht plaats (hoe kan het ook anders) en opnieuw verdwijnt Bridget ’s ochtends. Maar een paar maanden later komt het grote nieuws en kan ze de beide heren niet langer ontlopen: Bridget is zwanger. Maar van wie?

Lachen tot je huilt

Je ziet het: hoewel Bridget een aantal successen heeft gehad in haar leven, blijft ze altijd de onhandige Britse vrouw waar alles fout gaat. En dat levert ontzettend veel hilarische scènes op. Ben je bang dat de schrijvers zo langzamerhand niets leuks meer met dit karakter wisten uit te halen, dan zit je fout. Hoewel de ene grap sterker is dan de ander, moesten wij met enige regelmaat de tranen van het lachen wegvegen.

Miss Peregrine's Home for Peculiar Children (2016): Tim Burton doet het weer

Bovendien doen de acteurs het meer dan goed. Bridget is weer echt Bridget, ondanks de plastische chirurgie van Zellweger in de afgelopen jaren en de verloren kilo’s. De actrice maakt zichzelf nog steeds fysiek en verbaal met liefde belachelijk voor deze rol. Firth is en blijft Mark Darcy en nieuwkomer Dempsey als miljardair Jack zorgt voor de nodige hilarische confrontaties.

We gaan langs echo’s (die twee keer gedaan moeten worden, want de vaders weten nog niets van elkaar), politieke campagnebijeenkomsten van Bridget’s moeder en protesterende vrouwen die graag hun borsten laten zien. Maar twee bijrolletjes zorgen voor de extra hoogtepunten die deze film nodig heeft: Bridget’s collega Miranda (Sarah Solemani) en gynaecoloog dr. Rawlings (Emma Thompson). Scènes gevuld met interviews om meer over een potentiële vader te weten te komen, draaideuren die niet meewerken en lieve mensen die denken dat je de draagmoeder van een homostel bent, maken deze film grandioos.

Rommelig, maar fijn

Nu moeten we wel zeggen dat het plot ietwat rommelig is, maar als je hier niet al teveel bij stilstaat is er niets aan de hand. Ander negatiever puntje is dat playboy Daniel Cleaver (Hugh Grant) niet in de film zit, maar Jack vult dat gat meer dan op. Bovendien zorgt de afwezigheid van Cleaver nog voor een hilarische scène, waardoor we hem niet al teveel missen.

Het is dus simpel: Bridget is terug in al haar glorie. Ben je een fan van het eerste uur, bereid je dan maar voor op lachen tot je buik pijn doet en genieten van prachtige scènes over kleine, schattige baby’s. Bridget Jones’s Baby is precies wat het moet zijn: een mooie afsluiting van het verhaal over Bridget. En een mooier einde hadden wij ons niet kunnen wensen.

Bridget Jones’s Baby (2016), met: Renée Zellweger, Colin Firth en Patrick Dempsey. Geregisseerd door: Sharon Maguire.
Bridget Jones’s Baby draait nu in de bioscoop. De film is in onze webshop ook al te reserveren op DVD.

RECENSIEOVERZICHT